دکوراسیون داخلی فروشگاه و ۸ نکته مهم در مورد آن

مقدمه

آیا میدانید دکوراسیون داخلی فروشگاه یا مغازه شما چه تاثیری در جذب مشتری دارد؟

این درست است که ایجاد تغییرات در دکوراسیون داخلی فروشگاه باعث افزایش درآمد می شود؟

شکل ظاهری فروشگاه یا مغازه شما، یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت تجاری کسب و کارتان می‌باشد. دکور مغازه باید برای مشتری آرامش کافی در زمان خرید ایجاد کند. دسترسی به محصولات در فروشگاه نیز باید هم برای مشتری هم برای کارکنان فروشگاه ساده باشد. طراحی دکوراسیون فروشگاه و طراحی ویترین مناسب، باعث می‌شود که توجه افراد بیشتری به فروشگاه شما جلب شود. همین امر باعث جذب مشتری و رونق اقتصادی فروشگاه یا مغازه شما می‌شود.

در این مقاله تلاش خواهیم کرد چند نکته مهم مربوط به دکوراسیون داخلی فروشگاه را بیان کنیم. درمورد موارد زیر صحبت خواهیم کرد:

  • طراحی ورودی مناسب یک فروشگاه.
  • انتخاب ترکیب رنگ مناسب فروشگاه.
  • اهمیت فضای سمت راست فروشگاهها.
  • طراحی فضای خاص برای محصولات مهم.
  • مسیر حرکت درست برای مشتری در داخل فروشگاه.
  • طراحی جذاب ویترین فروشگاه یا مغازه.
  • طراحی نور مناسب برای داخل فروشگاه.
  • طراحی مناسب میز صندوق یا کانتر در فروشگاه.
  • طراحی محلی برای استراحت مراجعین فروشگاه.
  • راحتی و آرامش فروشندگان و کارکنان فروشگاه، قطعاً بر روی فروش تأثیر دارد.

هدف از مطالعه مقاله

پس از مطالعه این مطلب میتوانیم تصمیمات درست تری درمورد دکوراسیون داخلی فروشگاه خود بگیریم. قادر خواهیم بود با توجه به نکات گفته شده تغییرات مناسبی را در فروشگاه یا مغازه مان ایجاد کنیم. تغییراتی که می تواند انجام آنها ساده و کم هزینه باشد یا سخت و هزینه بر. در هر صورت، بهبود شرایط محیط فروشگاه یا مغازه ما، قطعاً بر روی میزان جذب مشتری، فروش و درآمد ما تأثیر بسیار مهمی خواهد گذاشت.

اگر علاقه مند به درک بهتر مفهوم تخصصی دکوراسیون داخلی هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله ای که با نام “منظور از دکوراسیون داخلی” در سایت آیریا تهیه و منتشر شده است را مطالعه و بررسی بفرمایید.

طراحی ورودی جذاب و مناسب برای دکوراسیون فروشگاه:

اولین قسمتی که مشتری با آن مواجه می‌شود ورودی فروشگاه است. پس باید به طراحی این قسمت توجه ویژه‌ای داشته باشیم. شاید بتوان گفت بهترین تبلیغ برای جذب مشتری به فروشگاه ما، ظاهر آن از بیرون فروشگاه باشد. ورودی، اولین برخورد مشتری با کسب و کار ما است. باید با طراحی درست، این اولین برخورد مشتری با فروشگاه را بهینه کنیم.

فضای مناسب و در دسترس برای ورود و خروج مشتریها، در این قسمت یکی از نکات بسیار مهم در دکوراسیون داخلی فروشگاه است است. آیا وارد شدن به فروشگاه برای مشتری سخت است؟ اگر فروشگاهی چنین مشکلی را حل نکند، صد در صد مشتریهای ناراضی و در نهایت فروش کمتری خواهد داشت. میزان توجه ما به این مسائل نشان دهنده‌ی میزان اهمیتی است که به مشتری میدهیم.

علاوه بر راحتی ورود و خروج، نور مناسب و انتخاب رنگ کارشناسی شده، بسیار اهمیت دارد. اهمیت آن به این دلیل است، که در بسیاری از موارد، مشتریها به ویترین و ظاهر بیرونی فروشگاه جذب می شوند ولی وارد فروشگاه نمی شوند و مستقیم بسراغ ویترین جذاب فروشگاه بعدی می روند.

طراحی ورودی جذاب و مناسب برای فروشگاه

طراحی ورودی متمایز و خاص در دکوراسیون داخلی فروشگاه:

چکار کنیم که ورودی فروشگاه یا مغازه ما، مشتری را راغب کند که وارد شود؟ یکی از کارهایی که در طراحی ورودی فروشگاهمان می توانیم انجام دهیم، متمایز و خاص طراحی کردن آن است. یعنی کاری کنیم که نظر مشتری به آن جلب شود. ناخوداگاه زمانی که نظر مشتری به ورودی فروشگاهی جلب شود و از ویترین و جنسهای فروشگاه هم راضی باشد، حتماً وارد می شود.

برای جلب توجه بیشتر، می توانیم نور متمرکز کافی و نه زیادی را بر روی ورودی متمرکز کنیم. توجه همه رهگذرها، به یک فضای خاص که نور متفاوت از اطراف خود داشته باشد، جلب می شود. هر چه قدر این نور در بازه استاندارد روشنایی، روشن تر باشد، حس مثبت و اعتماد بیشتری ایجاد می کند.

راه دیگر این است که از رنگهای خاص برای ورودی استفاده کنیم. رنگی که متمایز از فضای اطرافش باشد. اما باید مراقب باشیم که این رنگ باعث نشود مشتری حس عدم اعتماد کند. از رنگهای آرامش بخش و اطمینان بخش استفاده شود. مانند آبی، سبز، سفید و … . استفاده از رنگهای پرهیجان مانند قرمز، نارنجی، زرد و … ، باید با دقت و کارشناسی شده باشد.

استفاده از علائم در بخش ورودی و نمای مغازه یا فروشگاه:

همه ما انسانها بصورت ناخوداگاه نسبت به جملات دستوری محترمانه عکس العمل مطابق آن دستور را نشان می دهیم. یعنی اگر در ورودی فروشگاه یا مغازه ما، یک عبارت دستوری محترمانه مانند “بفرمایید و از محصول خاص ما دیدن فرمایید” بصورت کارشناسی و استادانه در طراحی وروردی قرار داده شود، حتماً تأثیر زیادی در ورود مشتریهایی که از مقابل مغازه یا فروشگاه ما عبور می کند، می گذارد.

به این ترتیب برخی از مشتریانی که تنها از مقابل فروشگاه ما عبور می کنند تا به ویترین بعدی برسند، با دیدن این چنین عبارتها یا علائمی، در ناخود آگاه خود تصمیم میگیرند که به آن عمل کنند.

این کار، شبیه به کشاندن مشتری به داخل فروشگاهمان است، بدون آنکه مستقیماً درخواستی از او کرده باشیم.

رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی فروشگاه

ترکیب رنگی که برای دکوراسیون داخلی فروشگاه انتخاب می کنیم، مشخص میکند که اجناس فروشگاه چقدر به چشم بیاید. رنگ در شکل گیری تصویر ذهنی مخاطب از فضا بسیار تأثیر میگذارد. می تواند باعث آرامش خاطر مشتری شود یا می تواند به او هیجان و استرس وارد نماید. این موضوع در اولین برخورد ما با فضایی که وارد آن میشویم مشخص می شود. در کنار تأثیری که هر رنگ بصورت جداگانه بر روی مشتری میگذارد، تأثیری که قرار گرفتن رنگهای مختلف در کنار هم دارند، اهمیت زیادی دارد.

در زمان انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب برای فروشگاه باید به نوع فروشگاه، ابعاد و اندازه آن دقت کنیم. براساس خصوصیات و حسی که میخواهیم در هر فضا به مشتری بدهیم، رنگ‌ها را انتخاب می کنیم.

مثالهایی برای انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی فروشگاه:

بطور مثال در فضایی که مشتری درحال انتخاب و تماشای محصولات یا اجناس است، رنگ زرد استفاده نکنیم. چراکه رنگ زرد باعث ایجاد استرس می شود و ممکن است باعث شود مشتری قبل از انتخاب محصول مورد نظر از آن فضا دور شود.

یا مثالهایی دیگر درمورد فضاهایی که میخواهیم در آنجا به مشتری آفرهای ویژه ای در کنار خریدش بدهیم تا خدمات یا محصولات دیگری را در کنار محصولی که خریداری کرده است، بخرد.

در چنین شرایطی اگر پیشنهاد ما بسیار برای مشتری مفید و پرسود نباشد و تنها در اینجا سود بیشتر مغازه دار نتیجه نهایی خواهد بود، احتمالاً بهتر است، رنگ قرمز برای آن فضا انتخاب شود. دلیل انتخاب رنگ قرمز این است که باعث ایجاد هیجان می شود. این هیجان باعث می شود تا مشتری کمتر به نتیجه پیشنهاد مورد نظر فکر کند و به یکباره انتخاب خود را انجام دهد.

اما ممکن است پیشنهادی که به مشتری داده می شود، بسیار منطقی و پرسود برای مشتری باشد. در مواردی که هدف از ارائه آفر یا پیشنهاد به مشتری تنها تبلیغ و جذب مشتری بعنوان مشتری همیشگی است، چنین شرایطی را داریم. در اینگونه موارد، فضایی که برای ارائه این آفرها برای فروشگاه طراحی می شود، باید حس اطمینان و آرامش به مشتری بدهد. به این ترتیب مشتری با آرامش به پیشنهاد گوش داده، به آن فکر می کند، متوجه سود و منفعت آن پیشنهاد برای خود می شود، ور در نهایت آنرا قبول می کند. برای چنین فضاهایی، رنگهایی مثل آبی، سبز، سفید و سایر رنگهای آرامش بخش و اطمینان بخش انتخاب درستی است.

تناسب رنگ دکوراسیون داخلی فروشگاه با رنگ اجناس و محصولات داخل فروشگاه:

یک نکته مهم در مورد رنگ مناسب هر مغازه یا فروشگاهی این است که، ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی فروشگاه باید به صورتی باشد که اجناس موجود در فروشگاه را بیشتر در معرض نمایش بگذارد. ما نمیخواهیم که دیوارها و دکور مغازه در تمام فروشگاه نظر مشتری را جلب کند. بلکه مامیخواهیم، اجناس در کنار طرح داخل فروشگاه، بسیار جذابتر به چشم مشتری بیایند.

همچنین باید توجه کنیم که رنگی که برای فضای فروشگاهمان انتخاب می کنیم، در کنار رنگ محصولات و اجناس داخل فروشگاه، باعث شلوغی بیش از حد نشود.

یک نمونه از ترکیب رنگهای خاص در طراحی یک فروشگاه، پروژه طراحی داخلی بوتیک زنانه در سعادت آباد تهران است. پیشنهاد می کنیم این نمونه کار را مشاهده بفرمایید.

توجه به طراحی قسمت راست فروشگاه در طراحی دکور فروشگاه

تحقیقات نشان داده است که ۹۰ در صد افراد به هنگام ورود به فروشگاه، مغازه، نمایشگاه و یا هر فضای مشابه دیگری، به صورت ناخودآگاه ابتدا به سمت راست توجه میکنند. بنابراین توجه به این بخش از دکوراسیون داخلی فروشگاه باید زیاد باشد. باید فضایی را که اول از همه به چشم مشتری می آید را بسیار با دقت طراحی کنیم. اولین برداشت از داخل فضای فروشگاه، تأثیر بسیار زیادی بر روی حس و نظر مشتری از فروشگاه خواهد داشت.

انتخاب اینکه چه محصولاتی را در سمت راست فروشگاه قرار دهیم، براساس تجربه فروشنده خواهد بود. معمولاً محصولات پرفروش در این بخش قرار می گیرد تا مشتری به جنس یا محصول مورد نظر خود برسد و با خیال راحت مسیر اطراف فروشگاه را طی نماید و بقیه اجناس و محصولات فروشگاه را نیز ببیند. اگر جواب مشتری را همان ابتدا ندهیم، مشتری نمیتواند با خیال و ذهن آرام، چند دقیقه ای که داخل فروشگاه ما است را صرف تماشا و بررسی سایر محصولات ما نماید.

طراحی فضا‌های خاص برای محصولات خاص در دکوراسیون مغازه یا فروشگاه

شما می‌توانید برای محصولات ویژه‌ای که مدنظرتان است یک فضای خاص طراحی کنید. برای مثال شما می‌توانید این فضا را در وسط فروشگاه خود ایجاد کنید. با این کار می‌توانید محصولات ویژه‌ی خود را از سایر محصولات جدا کنید. با انتخاب رنگ خاص در این بخش خاص فروشگاه، همچنین نورپردازی ویژه و معمولاً متمرکز در آن فضا، توجه تمام مشتریها و افرادی که وارد فروشگاه شوند به این بخش جلب می شود.

انتخاب این که در این فضای خاص چه محصولاتی باید قرار داده شود نیز براساس تجربه و اطلاعات فروشنده است. ممکن است محصولاتی که سود بیشتری برای فروشنده دارد در این بخش قرار داده شود. ممکن است محصولاتی که بصورتی فصلی استفاده می شود و باید هرچه زودتر فروخته شود و پول آن بدست بیاید در این بخش قرار داده شود. در هرصورت چیزی که مهم است، طراحی یک جایگاه ویژه برای استفاده فروشنده براساس موقعیت و نظ اوست.

در فروشگاه ها و مغازه های بزرگ، طراحی چنین فضایی می تواند بسیار به ارزش طرح فروشگاه کمک کند.

طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه

مسیر رفت و امد داخل فروشگاه مانند یک نقشه گنج طراحی میشود

مسیر حرکت مشتری بسته به طراحی داخلی مغازه و چیدمان دکور فروشگاه، متفاوت خواهد بود. اما باید با دقت و با هدف رسیدن مشتری به محل محصولات و اجناس مهم فروشگاه باشد. به این ترتیب نقشه مسیری را باید طراحی کنیم که مانند یک نقشه گنج، برنامه ریزی شده و هدفمند باشد. در طراحی مسیر رفت و آمد یا حرکت مشتریها، باید به چند مورد زیر توجه کنیم.

فضای کافی برای عبور و مرور و توقف مشتریها

اولاً باید این مسیرها را بگونه ای طراحی کنیم که فضای کافی برای عبور افراد از کنار هم و توقف آنها در مقابل اجناس و محصولات فروشگاه درنظر گرفته شود. بارها برای همه ما اتفاق افتاده است که درحال بررسی یک محصولی هستیم و همان زمان بدلیل نبود فضای کافی، برای انکه افراد پشت سر ما بتوانند به مسیر خود ادامه دهند، ما هم بسرعت و بدون دقت کافی بررسی خود را انجام می دهیم و عبور میکنیم.

طراحی مسیر رفت و امد داخل فروشگاه بخشی از طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه است

هدف مهم این است که مشتری بیشترین بخشهای ممکن را در فروشگاه بازدید کند

بعد از اینکه این فضاهای کافی در نظر گرفته شد، باید سعی کنیم مسیر برنامه ریزی شده ای برای حرکت مشتری در طرحمان در نظر بگیریم. هدف این است که تا حد امکان، مشتری بخشهای بیشتری از فضای فروشگاه ما را با آرامش بررسی نماید.

برای چنین کاری باید ابتدای هر بخشی را با یک محصول و طراحی جذاب تعیین نماییم. سپس تا انتهای مسیر مشتری را همراه خود خواهیم داشت. با پایان هر مسیر، در ابتدای مسیر بعدی نیز، محصولات جذابمان را در کنار طرح جذاب آن بخش از فروشگاهمان طراحی می کنیم. به این ترتیب مشتری وارد مسیر بعدی می شود و به احتمال زیاد تا انتهای مسیر را نیز بررسی خواهد کرد.

البته استراتژیهای متفاوتی می توانیم برای کسب و کارها و فروشگاه های مختلف تعیین کنیم. این استراتژی را براساس نظر و تجربه خریدار تعیین می کنیم. اما در نهایت هدف اصلی جذب مشتری برای بازدید فضاهای بیشتر در فروشگاه است.

با توجه به مساحت و نقشه فروشگاه می‌توان مسیرهای مختلفی را تعریف کرد:

۱٫استفاده از مسیرهای دورانی.

۲٫تقسیم کردن فروشگاه به چند قسمت و هر قسمت را می‌توان با یک رنگ خاص مشخص کرد.

انتهای هر مسیر نیز باید برای مشتری جذاب باشد

مسیر رفت و آمد را باید طوری طراحی کنیم که مشتری ترغیب شود که کل مسیر را طی کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد می‌توانیم در پایان مسیر رفت و آمد مشتری، یک جایگاه را به طور خاص طراحی کنیم. از این جایگاه خاص برای نمایش کالاهای جذاب استفاده کنیم. به این صورت مشتری ترغیب می‌شود که کل مسیر را تا انتهای آن طی کند.

طراحی ویترین مهمتر از دکوراسیون داخلی فروشگاه است

بعضی وقت‌ها طراحی یک دکور زیبا و جذاب برای ویترین فروشگاه تاثیر بیشتری در جذب مشتری نسبت به دکوراسیون داخلی خود فروشگاه دارد. دلیل آن این است که معمولاً افراد وقتی وارد فضای یک فروشگاه یا مغازه می شوند، فروشنده با تجربه خود، کیفیت و قیمت مناسب اجناسش، براحتی می تواند مراجعه کننده را به مشتری و خریدار تبدیل نماید.

بنابراین، ویترین مغازه یا فروشگاه، آن کاری را برای فروشنده انجام می دهد که خود او نمیتواند با حفظ پرستیژ و ظاهر سنگین و شیک خود انجام دهد. یعنی کشاندن مشتری از مقابل مغازه به داخل مغازه و در دسترس فروشنده است.

واقعاً می توانیم بگوییم، عاملی که تعیین می‎‌کند مشتری به داخل فروشگاه شما می‌آید یا نه، ویترین است. طراحی درست ویترین و بعد ها چیدمان اجناس در داخل ویترین باعث می‌شود که مشتری‌ها از بین چندین فروشگاه، فروشگاه شما را انتخاب کنند.

در طراحی دکور مناسب برای ویترین فروشگاهها، باید ترکیب رنگی انتخاب شود که، باعث جلب توجه محصولات واجناس داخل ویترین شود و نه خود اجزاء دکوراتیو ویترین. بنابراین معمولاً بخش بزرگی از فضای ویترین را رنگهای خنثی تشکیل می دهند. مگر اینکه موضوع یا محصول خاصی را بخواهیم در ویترین فروشگاه یا مغازه مورد نظرمان، بصورت برجسته و خاص نمایش دهیم. در این صورت آن بخش از ویترین را با استفاده از رنگهای خاص و پرانرژی نقاشی می کنیم.

نور مناسب ویترین فروشگاه ها:

نور بیش از اندازه در داخل ویترین زننده است. نور کم آن نیز، حس بی روحی و منفی می تواند به مشتری بدهد. بنابراین میزان نور در طراحی داخلی فروشگاه و ویترین آن بسیار مهم است.

رنگ و کیفیت نور نیز باعث می شود تا اجناس بصورت جذابتر و واقعی تر نمایش داده شود. به این ترتیب در زمان انتخاب چراغ و روشنایی داخل ویترین، به مشخصات آن چراغ که توسط سازنده آن ارائه شده است، توجه می کنیم. به این ترتیب از چراغی استفاده می کنیم که نور طبیعی تر یا نوری که نیاز داریم را تأمین می کند.

مهمتر از شدت نور، زاویه تابش آن است. اگر زاویه تابش نور در ویترین غلط باشد، سایه بخش های مختلف ویترین یا اجناس بر روی یکدیگر، باعث تاریک شدن و دیده نشدن بخشی از ویترین می شود. به این ترتیب محل نصب چراغها داخل ویترین را باید براساس زاویه چیدمان اجناس تعیین کنیم. باید مشخص کنیم که می خواهیم کدام سمت محصولات روشنتر باشد و سایه آنها به کدام سمت بیفتد.

طراحی مناسب و تنظیم نور در دکوراسیون داخلی فروشگاه

در دکوراسیون داخلی فروشگاه، نور و روشنایی هم باید بطور کامل طراحی شود. اهمیت نورپردازی و محل نصب و شکل نصب چراغها نیز در طراحی فروشگاه بسیار اهمیت دارد.

نورپردازی مناسب فروشگاه می‌تواند توجه مشتری را جلب کند. باعث شود که مشتری از بین چندین فروشگاه، فروشگاه شما را انتخاب کند. پس نحوه‌ی نورپردازی در فروشگاه یک امر مهم محسوب می‌شود. یکی از راه های جذب مشتری برای ورودی به فروشگاه ما این است که، نور داخل فروشگاه را به نحوی انتخاب نماییم که از بیرون فروشگاه، فضای داخل فروشگاه را بسیار خاص نمایش دهد. این روش به تنهایی می تواند باعث جذب مشتریهای زیادی به داخل فروشگاه شود.

در حالت کلی نور به دوحالت طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود. نورپردازی نیز به دوحالت عمومی و موضعی تقسیم می‌شود که هر کدام از این حالت‌ها می‌تواند سهم به سزایی در نورپردازی فضای فروشگاه داشته باشد.

در مورد فروشگاه هایی که در کنار گذر قرار دارند و در ساعاتی از روز نور طبیعی، داخل فروشگاه را روشن می کند، طراحی نورپردازی فروشگاه، باید برای دو حالت روز و شب بصورت جداگانه و کارشناسی شده انجام شود.

در کل، نورپردازی موضعی نقش پررنگتری را در فضای فروشگاه دارد. با استفاده از این نوع نور پردازی، میتوانیم بخش خاصی از فروشگاه یا محصول خاصی را بصورت ویژه نورپردازی نماییم تا توجه مشتریان بیشتر به آن جلب شود.

طراحی مناسب و تنظیم نور در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه

چیدمان چراغها بخشی از دکوراسیون داخلی فروشگاه است

یک خصوصیت دیگر در طراحی نور پردازی این است که منبع نورهایی که در سقف فروشگاه قرار دارند علاوه بر اینکه روشنایی را تامین می‌کنند، با امتداد، تکرار و ابعاد بزرگشان توجه مشتری را جذب می‌کنند. به این ترتیب خود آنها نقش مهمی در دکوراسیون داخلی فروشگاه دارند.

نور مخفیها در دکوراسیون داخلی فروشگاه ها

استفاده از نورهای در اصطلاح مخفی نیز بسیار به ما در طراحی داخلی فروشگاه ها کمک می کند. نورهایی که منبع آنها را مشتری نمیبیند، اما نور آن مشخص است. بطور مثال، می‌توانیم از یک نور نامحسوس سفید پیرامون قفسه‌های تیره رنگ  به منظور کاهش سنگینی و تیرگی آن قفسه‌ها کمک بگیریم.

زاویه و شدت تابش نور مهم است

این نکته را در نظر بگیرید که در حالت کلی کیفیت و میزان نور مورد نیاز در فضاهای مختلف فروشگاه متفاوت است و شما نباید در همه جای فروشگاه از نور یکسانی استفاده کنید.

همچنین بسیار مهم است که به زاویه تابش نور و سایه هایی که در فضا بخاطر موانع ثابت مانند ستونها یا قفسه ها یا بخاطر موانع متحرک مانند کارکنان یا مشتریها ایجاد می شود، توجه نماییم.

باید طرحی که ارائه می شود بعد از اجرا نیز همان کیفیت را داشته باشد

بسیاری از مواقع در نرم افزارهای سه بعدی، نورها و طرح کلی فروشگاه به نحوی طراحی می شود که همه چیز عالی و بدون مشکل به نظر می آید. اما پس از اجرا چنین نتیجه ای حاص نمی شود.

علت آنهم آشنا نبودن برخی طراح ها، با شرایط اجرای طرح ها و نتیجه اجرای روشناییها در واقعیت است. نورها و طرحهای مختلفی که در نرم افزار طراحی می شود، باید توسط اشخاص متخصصی که به اجرا تسلط دارند، کنترل شود. این کنترل کمک خواهد کرد تا طرح های نهایی تا حد ممکن به واقعیتی که اجرا خواهد شد، نزدیک باشد.

میز صندوق و کانتر در دکور فروشگاه، نقطه آخر در مسیر داخل فروشگاه

آخرین بخشی که مشتری در فروشگاه ما با آن روبرو خواهد شد، میز کانتر فروشگاه یا میز صندوق فروشگاه است. این آخرین فضا باید کاملاً احساس راحتی، آرامش و اعتماد را به مشتری بدهد. این حس را باید بوسیله انتخاب رنگهای آرامش بخش و اطمینان بخش مانند سفید، آبی، سبز و … باید تأمین کرد. در دکوراسیون داخلی فروشگاه، این بخش از فضا را روشن و تمیز طراحی کنیم. اگر نیاز باشد فضایی برای نشستن و استراحت مشتری تا زمان آماده شدن و اتمام کار او طراحی شود.

به این ترتیب آخرین برخورد مشتری در هر بار خرید از فروشگاه بسیار مثبت خواهد بود. چنین طراحی هدفمندی، کمک می کند تا مشتری های بار اول فروشگاه ما، تبدیل به مشتریهای دائمی شوند. زیرا همواره پس از خرید خود حس خوب و رضایت کافی خواهند داشت.

میز صندوق و کانتر در فروشگاه، در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه

محل قرارگیری میز کانتر یا صندوق در دکوراسیون داخلی فروشگاه

زمانی که فضاهای مهم و جذاب فروشگاه برای مشتریها تعیین شد، باید یک فضایی که چندان در میانه مسیر فروشگاه یا مغازه ما قرار ندارد را برای محل میز کانتر انتخاب نماییم.

از طرف دیگر باید این میز، در انتهای مسیر حرکت مشتریها قرار بگیرد. نزدیک به درب خروج هم باشد.

فضایی از فروشگاه که براساس طراحی و چیدمان محصولات و اجناس احتمالاً چندان از طرف مشتریها دیده نیمشود، نیز میتواند محل مناسبی برای میز صندوق یا کانتر باشد. چراکه با این روش در هرصورت، مشتریها برای پرداخت مبلغ اجناس باید حتماً از این فضاها عبور کرده یا وارد آنها شوند. درنتیجه احتمالاً اجناس و محصولات این بخشها از فروشگاه را نیز مشاهده خواهند کرد.

با توجه به نکته ای که در بالاتر گفته شد، معمولاً سمت راست فروشگاه مسیری است که مشتریها بعد از ورود انتخاب می نمایند. به این ترتیب ممکن است اصلاً سمت دیگر فروشگاه نرفته و آنرا بررسی نکنند. انتخاب فضایی مناسب در سمت چپ فروشگاه، در زمان طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه، می تواند باعث شود تا مشتریها به این بخش نیز سر بزنند و اجناس و محصولات آنرا نیز ببینند.

محل استراحت همراهان مشتریها

این موضوع بسیار مهم است. حتماً در زمان طراحی باید فضایی را برای استراحت مشتریان یا همراهان آنها درنظر بگیریم.

دلیل آن این است که معمولاً شاهد هستیم افرادی که برای خرید وارد فروشگاه می شوند، کسانی را با خود همراه دارند که تنها هدف آنها همراهی مشتری اصلی فروشگاه ما است. کودکان، افراد میانسال، آقایانی که همراه همسر خود به خرید آمده اند و … .

این دسته از افراد معمولاً از پیاده روی زیاد و سر زدن به فروشگاه های متعدد، خسته هستند. از طرف دیگر، یکی از دلایلی که مشتریهای اصلی ما زود سعی می کنند فروشگاه را ترک کنند، خستگی همراهانشان است. به این ترتیب میخواهند سریعتر فروشگاه های مختلف را بررسی نمایند تا به نتیجه نهایی برسند.

خب ما براحتی با تعبیه و جانمایی محل مناسب برای نشستن و استراحت مراجعین، این مشکل را تا حد زیادی حل می کنیم. برخورد ما با راحتی مشتریان فروشگاه و همراهانشان، در این زمینه همانند برخورد با راحتی مشتریان در دکوراسیون کافی شاپ است. هر میزان داخل فروشگاه راحت تر باشند، بیشتر وقت می گذرانند و احتمالاً بیشتر خرید می کنند.

از طرف دیگر با استراحت و از بین رفتن خستگیشان با خیال راحت به خرید خود می پردازند. به این ترتیب وقت و انرژی کافی برای بررسی تعداد بیشتری از محصولات و اجناس ما را خواهند داشت. در نهایت نیز مراجعین ما، از وقتی که در فروشگاه ما گذرانده اند بسیار راضی خواهند بود.

به این ترتیب با انتخاب درست فضاها و رعایت نکات مهم در دکوراسیون داخلی فروشگاه، می توانیم مستقیماً بر افزایش فروش فروشگاه یا مغازه موردنظرمان تأثیر مثبت بگذاریم.

محل نشستن مشتری در مغازه یا فروشگاه هایی که خرید زمانبر است

برخی از فروشگاه ها، خدمات یا اجناسی را به مشتریان خود ارائه می دهند که آماده شدن یا خرید آنها زمانبر است. مانند صرافیها، طلافروشیها و … . به این تریب مشتری که برای خرید به فروشنده مراجعه می کند باید حتماً بنشیند و منتظر نتیجه سفارش خودش باشد.

طراحی فضا و محل مناسب نشستن مشتری در چنین مغازه ها یا فروشگاه هایی، دیگر جزء بخشهای اصلی طراحی است و اصلاً نمی توان آنرا حذف کرد. به این ترتیب باید محل مناسبی که در دسترس فروشنده باشد و همچنین مانع عبور و مرور سایر مراجعین و مشتریها نباشد را انتخاب نماییم.

به راحتی و آسایش فروشندگان و کارکنان فروشگاه در طراحی اهمیت بدهیم

شاید مهمترین دلیل رضایت یا عدم رضایت مراجعین هر فروشگاه یا مغازه ای، برخورد کارکنان و فروشندگان با او باشد. برخورد دوستانه، پر انرژی، مؤدبانه و توأم با صبر و حوصله کارکنان و فروشندگان، موضوعی است که ما با دکوراسیون داخلی فروشگاه می توانیم به خوبی بر روی آن تأثیر بگذاریم.

اگر فروشندگان و کارکنان احساس راحتی در طول ساعات کاری خود داشته باشند، قطعاً برخورد بهتری با مشتری خواهند داشت. برای رسیدن به چنین شرایطی، باید امکانات خوبی برای آنها در داخل فروشگاه تعبیه نماییم.

برخی اوقات مشاهده می شود که فروشنده ها ساعتها مجبور به سرپا ایستادن هستند و زمانی که با آنها برخورد می کنیم، متوجه خستگی آنها می شویم. ناخودآگاه این حس بر روی ما تأثیر می گذارد. از طرف دیگر هم انرژی و نشاط پاسخگویی آنها نیز کم شده است.

بنابراین برای محل نشستن و استراحت فروشندگان، در بخشهای مختلف فروشگاه که تسلط به تمام فضای فروشگاه داشته باشند مهم است.

اتاق لباس و کمد شخصی برای هریک از کارکنان باید در بخش غیر عمومی فروشگاه طراحی شود.

سرویس بهداشتی، آبدارخانه، محل صرف غذا نیز از دیگر امکاناتی است که گاهی اوقات فدای بزرگتر کردن بخش فروش فروشگاه می شود. اما درنظر گرفتن این فضاها کیفیت برخورد با مشتریها و در نتیجه فروش بهتر را برای فروشگاه بهمراه خواهد داشت.

دیگر فضای غیر عمومی مهم هر فروشگاهی، انباری آن است. اگر فضای کافی برای مدیریت اجناس در انبار وجود نداشته باشد، باعث سردرگمی و خستگی فروشنده و کارکنان او خواهد شد. نتیجه این خستگی و سردرگمی فروشندگان هم مستقیماً باعث نارضایتی مشتریها خواهد شد. که ثمره آن، تنها کاهش خرید مراجعین فروشگاه ما خواهد بود. بنابراین درنظر گرفتن فضای کافی از فروشگاه بعنوان انباری، نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.

جمع بندی این مقاله:

در این مقاله به چند نکته مهم که باید در زمان دکوراسیون داخلی فروشگاه به آنها توجه شود، صحبت کردیم. درمورد طراحی ورودی فروشگاه، رنگ بندی مناسب فروشگاه، روشنایی طراحی شده، فضاهای خاص فروشگاه، مسیر حرکت مشتریها در فروشگاه و سایر موارد مهم توضیحاتی را ارائه کردیم.

اکنون پس از مطالعه این نکته ها، می توانیم بخوبی درمورد طرح مناسب یک فروشگاه یا مغازه نظر بدهیم. میتوانیم رعایت شدن یا نشدن این نکات مهم را در طراحی داخلی هر فروشگاهی بررسی کنیم.

در نهایت چنانچه برای طراحی داخلی فروشگاه یا مغازه یا اجرای دکوراسیون داخلی فروشگاه خود نیاز به مشاوره با متخصصین این حوزه دارید، پیشنهاد می کنیم با تماس با مجموعه ما، از مشاوره کاملاً رایگان در مورد طراحی و اجرای دکور فروشگاه استفاده نمایید. کارشناسان شرکت دکوراسیون داخلی آیریا، بطور کامل شما را در این رابطه راهنمایی خواهند کرد.

لطفاً نظر خود و یا ایرادات موجود درباره محتوای این مقاله و نکاتی که در رابطه با دکوراسیون داخلی فروشگاه ارائه دادیم را در بخش دیدگاه ها، ثبت نمایید:

ممنون از اینکه این مقاله را مطالعه فرمودید. لطفاً نظر خود را در مورد شیوه بیان مطالب براساس تجربه یا دانش فنی خود، در بخش دیدگاه­ها ثبت نمایید. به این ترتیب بر اساس نظر شما می توانیم اصلاحات لازم را در مقاله لحاظ نماییم تا یک مقاله کاربردی و مفید برای افرادی که می­توانند از آن بهره ببرند فراهم نماییم.

اگر سؤال و نکته ای درمورد طراحی داخلی فروشگاه دارید، می توانید آن را در بخش دیدگاه ها ثبت نمایید تا همه کسانی که این مقاله را بررسی نموده اند امکان ابراز نظر و یا پاسخگویی به آنرا داشته باشند و کارشناسان شرکت آیریا نیز در اولین فرصت نظر خود را در مورد دیدگاه شما بیان خواهند نمود.

اگر محتوای این صفحه برای شما مفید بوده است، لطفاً آنرا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *