نکات مهم در قرارداد طراحی داخلی

مقدمه:

در این مقاله در مورد نکات مهمی که در قرارداد طراحی داخلی باید رعایت شود، توضیحات کاربردی ارائه می دهیم. با توجه و درنظر گرفتن این نکات، امکان بروز سوء استفاده یا سوء تفاهم بین کارفرما و طراحی پروژه به حداقل ممکن خواهد رسید.

تمام نکاتی که در این مطلب آنها را بیان می کنیم، از تجربه همکاران و کارشناسان شرکت آیریا در انواع پروژه های طراحی داخلی منزل، دفتر کار اداری، فروشگاه، مغازه و سایر پروژه های مشابه بدست آمده است.

باید توجه کنیم که مشخصات و نکاتی که در این مقاله در مورد قراردادهای طراحی داخلی گفته می شود، مربوط به پروژه های شخصی و غیر دولتی است. پروژه های دولتی یا نیمه دولتی جزء حوزه فعالیت مجموعه ما نبوده بنابراین به توضیحات مربوط به آنها نمیپردازیم.

در این مطلب در مورد انواع طراحی ها و مشخصات و جزئیات پروژه طراحی داخلی که حتماً باید بطور دقیق در قرارداد ذکر شود، صحبت کرده ایم. در مورد مبلغ و هزینه طراحی داخلی، مدت قرارداد و تحویل طرح ها و ایجاد تغییرات در طرح های اولیه، توضیحات کاربردی را بیان کرده ایم.

در نهایت هم موضوعی که معمولاً به آن کمتر توجه می شود، یعنی نیاز به نقشه های رسمی برای ارائه به ارگانهای مربوطه نیز بررسی شده است.

هدف از مطالعه این مقاله:

اگر در مورد هر پروژه طراحی داخلی، نتوانیم یک قرارداد کامل و استاندارد تهیه کنیم، به احتمال خیلی زیاد به مشکل خواهیم خورد. در بهترین حالت، سوء تفاهم بین کارفرما و طراح پیش خواهد آمد. و متأسفانه در حالت بد، سوء استفاده از ناقص بودن یا نبودن قرارداد. به این ترتیب، باید درمورد قرارداد های طراحی داخلی، اطلاعات کافی بدست بیاوریم.

مطالعه این مقاله، با همین هدف انجام می شود. یعنی پس از بررسی نکات مهمی که در این مطلب به آن اشاره شده است، می توانیم قراردادی را که بعنوان قرارداد طراحی داخلی به ما ارائه می شود را با دقت بررسی کرده و مشکلات احتمالی آنرا اصلاح کنیم.

نتیجه یک قرارداد استاندارد و کامل، انجام پروژه طراحی داخلی با کمترین دردسر ممکن برای کارفرما و طراح خواهد بود.

تعریف قرارداد طراحی داخلی به زبان ساده:

  • در این نوع قرارداد، کارفرما سفارش طراحی داخلی یا طراحی نما و محوطه، به طراح میدهد.
  • نوع طراحی و نقشه هایی که مورد نظر کارفرما است تعیین میشود:
    • طراحی پلان یا همان نقشه های فاز ۱ بدون جزئیات نازک کاری و مصالح مصرفی.
    • طراحی و آماده سازی نقشه های اجرایی یا همان نقشه های فاز ۲ که شامل جزئیات نازک کاری و مصالح مصرفی نیز می شود.
    • طراحی و تهیه پلان سه بعدی.
    • طراحی و آماده سازی، نقشه های سازه ای برای ساخت یا مقاوم سازی.
    • طراحی و آماده سازی، تصاویر سه بعدی.
    • طراحی و آماده سازی نقشه های اجرایی.
  • جزئیات طراحی و خواسته های کارفرما مشخص می شود.
  • محدوده طراحی بطور دقیق تعیین می شود.
  • در مورد مدت زمان تحویل نقشه ها و طرح ها توافق می شود.
  • درمورد مبلغ دستمزد طراحی و نحوه پرداخت آن به طراح، بین طرفین قرارداد توافق می شود.
تعریف قرارداد طراحی داخلی به زبان ساده

مشخص کردن جزئیات طراحی مورد نظر کارفرما

بیشتری سوء تفاهم ها یا سوء استفاده هایی که در پروژه های طراحی داخلی پیش می آید، بدلیل نامشخص بودن محدوده و چارچوب طراحی میباشد. باید دقیقاً در قرارداد طراحی داخلی یا پیوستهای آن، مشخص شود که خواسته کارفرما از تیم طراحی شرکت دکوراسیون داخلی یا طراح پروژه چیست.

به این ترتیب هم طراح یا تیم طراحی متوجه خواهد شد که چه تعهدی برای طراحی میدهد و هم کارفرما دقیقاً میداند که چه نتیجه ای از طراحی باید انتظار داشته باشد.

یک راه حل کاربردی، تهیه یک چک لیست طراحی کامل از پروژه مورد نظر کارفرما است. در این چک لیست، هر موضوع مهمی که چهارچوب کار طراحی را مشخص می کند، باید تعیین شده باشد.

نکاتی که در چک لیست طراحی داخلی باید در نظر گرفته شود

  • نوع نقشه یا طرحی که کارفرما نیاز دارد. مانند، پلان فاز ۱، نقشه های فاز ۲، طراحی سه بعدی، نقشه های اجرایی و … .
  • فضاهایی که قرار است برای آنها طراحی انجام شود. مانند، سالن، اتاق خواب مستر، سرویسها، آشپزخانه، اتاق مدیریت، سالن انتظار دفتر کار، محوطه، نما و … .
  • فضاها و کاربردهای مورد نیاز کارفرما که باید در طراحی دیده شود. بطور مثال داشتن لاندری در طراحی داخلی ویلا، داشتن اتاق جلسات جداگانه در طراحی داخلی دفتر کار، داشتن اتاق مهمان در طراحی داخلی ویلا و … .
  • بایدها و نبایدهایی که از نظر کارفرما حتماً باید در طراحی دیده شود. مثلاً جدا بودن اتاق انتظار از سالن پذیرش دفتر کار، یا جدا بودن سرویس مشترک اتاق خوابها از سرویس اتاق مهمان و … .
  • سبک طراحی. بطور مثال، مدرن، مینیمال، آرت دکو و … .
  • ترکیب رنگ در طراحی داخلی. بطور مثال، ترکیب رنگ سبز آبی، خاکستری، سفید و … .
  • مصالح و لوازم مورد نظر کارفرما که باید در طرح استفاده شود یا اصلاً استفاده نشود. مانند شیشه، استیل، چوب و … .
  • نکات و شرایط اجرایی که در محل پروژه باید در طراحی مورد نظر قرار گیرد. موضوعاتی مانند، سرمای زیاد، رطوبت، محدودیت اجرا و کارهای بنایی و … .

عقد قرارداد برای پروژه طراحی که دقیقاً چهارچوب و خواسته های کارفرما مشخص نیست، می تواند طرفین قرارداد را به دردسر بیاندازد.

نکاتی که در چک لیست طراحی داخلی باید در نظر گرفته شود

“اگر از طرح خوشمان نیامد چی؟” سؤال همیشگی کارفرما در زمان عقد قرارداد طراحی داخلی

این سؤالی است که همیشه مراجعین شرکت آیریا از ما میپرسند. اینکه ممکن است بعد از پرداخت هزینه طراحی، طرحی که برای آنها آماده می شود، مورد پسند نباشد.

این مشکل از سمت طراح و یا شرکت طراحی نیز مطرح است. که اگر مجموعه طراحی داخلی یا طراح چند روز برای این پروژه وقت بگذارند و درنهایت کارفرما از طرح راضی نباشد و دستمزد طراحی که چند روز زمان برده است را دریافت نکند، چطور؟

دو راه حل مشخص برای حل این مشکل

هر دو راه حل زیر را باید همزمان برای تمام پروژه های طراحی داخلی رعایت کنیم تا هم کارفرما و هم طراح، از پروژه ای که قرار است برای انجام آن، قرارداد امضاء کنند مطمئن باشند:

  • اول از همه، کارفرما، پیش از آنکه پروژه طراحی داخلی منزل یا فروشگاه یا هر مکان دیگری را به طراح یا شرکت طراحی داخلی مورد نظر خود بسپارد، باید نمونه طراحی های داخلی این فرد یا شرکت را بخوبی بررسی کند. به این تریب متوجه سبک و کیفیت طراحی آنها خواهد شد. در نهایت تنها باید با مجموعه ای قرارداد طراحی داخلی ببندد که نمونه کارهای طراحی آنها، دقیقاً مطابق نظر کارفرما باشد.

با این روش، هم کارفرما مطمئن خواهد بود که این شرکت یا فرد طراح توانایی طراحی مطابق سلیقه او را دارد. و هم طراح مطمئن خواهد بود که کارفرما سبک و سلیقه طراحی او را می پسندد که با او قرارداد طراحی بسته است.

  • از طرف دیگر، هرچقدر هم که طرح های قبلی یک مجموعه یا طراح، مطابق نظر کارفرما باشد، ممکن است در طراحی اولیه ای که برای پروژه او انجام می شود، طرح مورد نظر کارفرما بدست نیاید. به این ترتیب، کارفرما باید بتواند جزئیات طرح مورد نظرش را چند بار تغییر دهد.

در نهایت اگر واقعاً نمونه کارهای طراحی یک مجموعه، مطابق نظر کارفرما باشد، معنی آن این است که آنها توانایی به نتیجه رساندن طرح مورد نظر کارفرما را دارند. پس تنها نیاز است تا چند مرتبه اصلاحات مورد نظر کارفرما بر روی طرح اولیه این شرکت یا فرد طراح اعمال شود.

به این شکل، کارفرما مطمئن خواهد بود که بطور مثال تا چهار مرتبه طرح اولیه طراح را می تواند تغییر دهد تا به نتیجه مطلوبش از طراحی برسد.

ایجاد تغییر در طرح (ریویژن)

برای آنکه کارفرما و طراح مطمئن شوند که نتیجه طراحی، مطابق با سلیقه و نظر کارفرما خواهد بود، باید در قرارداد تعیین شود که کارفرما میتواند به تعداد دفعات مشخصی، و تا حد مشخصی در طرح اولیه، تغییر ایجاد کند.

به این ترتیب دو موضوع مهم باید بین کارفرما و طراح توافق شده و در قرارداد ثبت شود:

  • چند مرتبه کارفرما می تواند طرح را تغییر دهد؟

معمولاً در پروژه های معمول، ۳ یا ۴ مرتبه اصلاح طرح برای رسیدن به نتیجه مورد نظر کارفرما کافی است. در بیشتر پروژه ها تعداد دفعات اعمال تغییرات به این اعداد نمیرسد. اما برای آنکه خیال کارفرما بابت طرحی که در نهایت تحویل خواهد گرفت راحت باشد، این حد از تغییرات در طرح در قرارداد طراحی داخلی پیش بینی می شود.

  • اعمال تغییرات و اصلاحات در طرح، تا چه حد می تواند باشد؟

باید دقیقاً مشخص کنیم که کارفرما قرار است در زمان تغییر طرح اولیه، چه مواردی را تغییر دهد. مثلاً سبک طراحی را می تواند تغییر دهد؟ کلیت ترکیب رنگها را می تواند تغییر دهد؟ می تواند در مرحله طراحی سه بعدی، یک مرحله به عقب برگشته و نقشه پلان فضا را تغییر دهد؟

پاسخ تمام موارد بالا باید در قرارداد ذکر شود. چرا که تغییر دادن هر یک از موارد بالا، به معنی طراحی پروژه از ابتدا است. بنابراین بهتر است، زمانی که فرم طراحی که کارفرما پر کرده است، پیوست قرارداد می شود، در قرارداد چهاچوب تغییراتی که کارفرما می تواند انجام دهد، در محدوده این فرم تعیین شود.

و در مورد آیتمهایی در فرم طراحی که کارفرما از انتخات خود، مطمئن نیست، مثلاً ترکیب رنگ طراحی، باید در قرارداد ذکر شود که محدوده تغییر و اصلاح طرح ها توسط کارفرما در چهارچوب اطلاعات فرم طراحی است، بجز موضوع ترکیب رنگ طراحی که کارفرما مجاز به ایجاد تغییر آن در مراحل و دفعات اصلاح و تغییر طرح می باشد.

همچنین درصورت توافق طراح و کارفرماو مشخص کردن این شرایط در قرارداد طراحی، این تغییرات در طرح ها در زمان اجرای پروژه نیز می تواند ادامه یابد.

البته باید این موضوع در قرارداد دکوراسیون داخلی یا قرارداد بازسازی که برای بخش اجرایی پروژه تنظیم شده است نیز در نظر گرفته شود. در غیر اینصورت پیمانکار می تواند تغییر نقشه ها و طرح ها را قبول نکند.

ایجاد تغییر در طرح (ریویژن)

اشکال در تعیین مدت قرارداد یا مدت طراحی

در یک قرارداد طراحی داخلی نچندان دقیق، یک مدت مشخصی برای تحویل موضوع قرارداد یعنی طرح ها و نقشه تعیین می شود. اما تعیین این مدت زمان کلی برای تحویل طرح اشکال دارد. چراکه مشخص نیست، زمان تحویل طرح اولیه طراح به کارفرما است یا زمان تحویل طرح بعد از اعمال تغییرات.

در پروژه هایی که زمان برای کارفرما ی آنها بسیار اهمیت دارد، مانند پروژه طراحی داخلی مغازه یا فروشگاه، حساسیت در این موضوع بیشتر هم می شود. چراکه هزینه های زیادی بابت به تأخیر افتادن طراحی این مکانها، برای کسب و کار کارفرما ایجاد می شود.

بنابراین، باید دقیقاً در قرارداد مشخص شود که زمان تحویل طرح اولیه قرارداد چه وقت است. سپس تعیین شود که برای اعمال تغییرات در طرح چقدر زمان به طراح داده می شود. و در نهایت مدت زمان کلی قرارداد که شامل مجموع این زمانها می باشد تعیین می شود.

همچنین در قراردادهایی که چند نوع طرح و نقشه قرار است به کارفرما تحویل شود نیز، باید زمان تحویل هر بخش از نقشه ها و طرح ها در قرارداد توافق شده باشد.

رعایت چنین نکاتی و تعیین این جزئیات در قرارداد، کمک می کند تا سوء استفاده یا سوء تفاهم کمتری در مورد  اجرای موضوع قرارداد پیش بیاید.

مبلغ قرارداد طراحی داخلی یا همان دستمزد طراح

پس از آنکه جزئیات طراحی و خواسته های کارفرما و تعداد دفعات بازبینی و اصلاح طرح، مشخص شد، طراح و کارفرما باید بر سر دستمزد طراح به توافق برسند. در این شرایط یک مبلغ مشخص بعنوان دستمزد طراحی، تعیین می شود. همچنین شیوه پرداخت و زمان دقیق آن نیز باید مشخص شود. بطور مثال، می توان پرداخت مبلغ قرارداد را در چهار مرحله تعیین نمود:

  • ۳۰% پیش پرداخت در زمان عقد قرارداد.
  • ۲۰% پرداخت دوم در مرحله تحویل نقشه های فاز ۱٫
  • ۳۰% پرداخت سوم پس از تحویل طرح های سه بعدی.
  • ۲۰% و پرداخت آخر در زمان تحویل نقشه های اجرایی.

آیا نقشه ها و طرح ها رسمی است و نیاز به مهر و امضاء متخصص ذیصلاح دارد؟

بسیاری از اوقات، نقشه ها و طرح های مورد نظر باید برای تأیید به شهرداریها، نظام مهندسی ساختمان یا هر ارگان دیگری ارائه شود. در این شرایط گاهی اوقات نیاز است تا نقشه ها بوسیله مهندسین طراح یا محاسب ذیصلاح که پروانه مورد نظر را دارند، مهر و امضاء شوند. هر مهندس معمار یا عمرانی، این پروانه و حق امضاء را ندارد.

بنابراین باید در زمان عقد قرارداد، این موضوع در قراردادهای طراحی داخلی پروژه هایی که نقشه های آنها، نیاز به تعهدنامه و مهر و امضاء طراحان ذیصلاح دارد، مشخص شود. چراکه هزینه ای که طراحان بابت مهر و امضاء طرح ها و نقشه ها دریافت می نمایند، جدای از هزینه طراحی های معمولی است.

آیا نقشه ها و طرح ها رسمی است و نیاز به مهر و امضاء متخصص ذیصلاح دارد؟

جمع بندی این مقاله:

در این مقاله در مورد نکات مهمی که در قراردادهای طراحی داخلی استاندارد باید رعایت شود، صحبت کردیم. در مورد مشخص کردن نوع پروژه طراحی، انواع نقشه ها و طرح هایی که در یک پروژه می تواند استفاده شود، را نام بردیم. در مورد چک لیست طراحی که باید حتماً بطور دقیق آماده شده و به قرارداد پیوست شود نیز صحبت کردیم.

همچنین دو موضوع بسیار مهم و دردسر ساز را که در پروژه های طراحی داخلی باید به آن توجه شود را بررسی نمودیم. موضوع ایجاد تغییر در طرح اولیه و جواب این سؤال که “اگر از طرح خوشمان نیامد چی؟”.

در نهایت هم درمورد مدت قرارداد، هزینه طراحی داخلی و توجه به رسمی بودن نقشه ها و طرح ها صحبت کردیم. همچنین یک نمونه قراداد طراحی داخلی خلاصه شده، از قراردادی که شرکت آیریا از آن استفاده می نماید نیر در سایت آیریا منتشر شده است. پیشنهاد می کنیم این نمونه قرارداد را بررسی بفرمایید.

به این ترتیب اکنون می توانیم بخوبی یک قرارداد طراحی داخلی استاندارد و کامل را برای پروژه مورد نظرمان آماده کنیم. و یا قراردادی را که طراح یا شرکت طراحی مورد نظر ما به ما ارائه می دهد را بررسی کرده و اشکلات موجود و اصلاحات مورد نیاز آنرا مشخص نماییم.

در نهایت اگر نیاز به مشاوره در مورد قرارداد پروژه طراحی داخلی خود دارید، پیشنهاد می کنیم، با تماس با مجموعه آیریا، از مشاوره طراحی داخلی کاملاً رایگان کارشناسان ما استفاده نمایید.

لطفاً نظر خود را در بخش دیدگاه ها، ثبت نمایید:

ممنون از اینکه این مقاله را مطالعه فرمودید. لطفاً نظر خود را در مورد شیوه بیان مطالب و نکات گفته شده در رابطه با قرارداد طراخی داخلی را براساس تجربه یا دانش فنی خود، در بخش دیدگاه­ها ثبت نمایید. به این ترتیب بر اساس نظر شما می توانیم اصلاحات لازم را در مقاله لحاظ نماییم تا یک مقاله کاربردی و مفید برای افرادی که می­توانند از آن بهره ببرند فراهم نماییم.

اگر سؤال و نکته ای درمورد قرارداد طراخی داخلی دارید، می توانید آن را در بخش دیدگاه ها ثبت نمایید تا همه کسانی که این مقاله را بررسی نموده اند امکان ابراز نظر و یا پاسخگویی به آنرا داشته باشند و کارشناسان شرکت آیریا نیز در اولین فرصت نظر خود را در مورد دیدگاه شما بیان خواهند نمود.

اگر محتوای این صفحه برای شما مفید بوده است، لطفاً آنرا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.