مراحل اخذ مجوز بازسازی و مدارک مورد نیاز آن

مقدمه مقاله:

اگر قصد داشته باشیم یک پروژه بازسازی ساختمان را شروع کنیم باید در شروع کار بدانیم که آیا پروژه بازسازی مورد نظر ما نیاز به مجوز دارد یا نه. اگر نیاز به مجوز دارد، چه نوع مجوزی باید برای آن اخذ کرد. پس از مشخص شدن نوع مجوز مورد نیاز باید مشخص نماییم چه مدارکی برای اخذ مجوز مورد نظر ما لازم است. در نهایت هم با اطلاع از مراحل اخذ مجوز بازسازی مورد نظرمان، میتوانیم اقدامات لازم را بدرستی انجام دهیم.
پیشنهاد می کنیم اگر نمیدانید پروژه بازسازی شما نیاز به مجوز دارد یا نه و اگر نیاز دارد، چه نوع مجوزی باید برای آن گرفته شود، حتماً مقاله “مجوز بازسازی” که توسط کارشناسان شرکت آیریا آماده شده است را مطالعه بفرمایید. در این مقاله تکمیلی در مورد اینکه چه نوع بازسازی نیاز به مجوز ندارد و همچنین انواع مجوزها برای پروژه های بازسازی، بطور کامل توضیح داده شده است.
پس از آنکه نوع مجوز مورد نیاز پروژه ما مشخص شد، می توانیم با استفاده از اطلاعاتی که در ادامه این مقاله بیان می کنیم، مدارک مورد نیاز مجوز مورد نیازمان را بشناسیم. پس از آماده کردن مدارک نیز، براساس توضیحات مراحل اخذ پروانه یا مجوز اقدام نماییم.

مراحل اخذ مجوز بازسازی

هدف از مطالعه این مقاله:

با مطالعه اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده است، میتوانیم بدون اتلاف وقت و سردرگمی، تمام مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز بازسازی ساختمان، خانه، ویلا، فروشگاه، دفتر کار یا هر فضای مشابه دیگری را تهیه نماییم. پس از آن به دفاتر مربوطه مراجعه کرده و درخواست خود برای مجوز یا پروانه بازسازی را ثبت نماییم.
در نهایت هم با اطلاع از مراحل اخذ مجوز بازسازی که در ادامه این مقاله بیان شده است، میتوانیم در صورت لزوم این مراحل را در شهرداریها پیگیری نماییم تا مجوز مورد نظر ما سریعتر مراحل را طی کرده و صادر شود.
بسیاری از مواقع افرادی را مشاهده می کنیم که به اشتباه، بدون اخذ مجوز بازسازی شروع به کار می نمایند. این افراد معمولاً در میانه بازسازی با مشکلات و موانع بسیاری روبرو می شوند. ممانعت این افراد از اخذ مجوز، در بیشتر مواقع بدلیل اطلاع نداشتن از مدارک و مراحل اخذ پروانه یا مجوز بازسازی است. این بی اطلاعی باعث می شود تا احساس کنند گرفتن مجوز بسیار وقت گیر و پر دردسر است. درصورتی که بازسازی بدون مجوز دردسر بیشتری دارد.
بنابراین مطالعه این مقاله به افرادی که قصد بازسازی دارند کمک می کند تا بدون نگرانی و اطلاعات کامل، بسراغ اخذ مجوز بروند. در نتیجه می توانند بدون دردسر پروژه بازسازی خود را بدون دردسر و با کیفیت عالی اجرا نمایند.

اولین گام از مراحل اخذ مجوز بازسازی مشخص کردن این است که به کجا مراجعه کنیم؟

اولین موضوعی که درباره مراحل اخذ مجوز بازسازی باید بدانیم، این است که باید به کجا مراجعه کنیم. همانطور که در مقاله “مجوز بازسازی” اشاره کردیم، برای پروژه های بازسازی ساختمان، دو نوع مجوز وجود دارد:
_ مجوز بازسازی یا مجوز تعمیرات اساسی
_ مجوز تعمیرات غیر اساسی
بطور کلی در شهر تهران در چند سال اخیر برای انجام اکثر امور مربوط به شهرداریها اعم از پروانه ها، مجوزها، فیشهای عوارض و …، میبایست به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نماییم. برای تعداد محدودی از خدمات خاص، مانند تشکیل پرونده برای زمینهای بایر (زمینهایی که ساختمانی داخل آنها وجود ندارد) می بایست حتماً حضوری به شهرداری مراجعه شود.
به این ترتیب برای درخواست و پیگیری مجوزها و پروانه های بازسازی نیز، میتوانیم به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنیم. تمام اطلاعات، مدارک و فرمهای مربوطه در این دفاتر از ما دریافت یافت شده یا به ما ارائه می شود. در ادامه هم براساس راهنمایی کارشناسان و مسئولین این دفاتر می توانیم عمل کرده و در نهایت مجوز مور نظرمان را دریافت نماییم.

برای طی مراحل اخذ مجوز بازسازی یا پروانه تعمیرات ساختمانی می توانیم به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نماییم

چه زمانی لازم است برای مجوز بازسازی به شهرداری ناحیه یا منطقه مراجعه نماییم؟

اما در شرایط خاصی هم لازم است تا بجای مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر، برای اخذ یا پیگیری مجوز بازسازی مورد نظرمان به شهرداریهای منطقه یا ناحیه محل پروژه مراجعه نماییم:
_ برخی مواقع، با علم به اینکه آیتمهای پروژه بازسازی ما فقط شامل تعمیرات جزئی در بازسازی است و نیازی به اخذ مجوز نداریم، بدون اقدام برای اخذ مجوز، بازسازی را شروع می کنیم. اما همانطور که در مقاله “مجوز بازسازی” گفته شده است، گاهی اوقات حتی برای تعمیرات جزئی نیز شهرداریها از ما خواهند خواست تا برای دریافت این مجوز اقدام نماییم.
به این ترتیب در چنین شرایطی، مأمورین شهرداریها به محل پروژه ما مراجعه کرده و از ما خواهند خواست تا موقتاً پروژه را متوقف کرده و بهمراه مدارک مورد نیاز، به ناحیه شهرداری مورد نظر مراجعه نماییم.
_ حالت دیگر، در شرایطی است که به هر دلیلی برای صدور و دریافت مجوز بازسازی عجله داشته باشیم. در این شرایط با مراجعه به شهرداری ناحیه و منطقه در مراحل مختلف صدور مجوز، با پیگیری بموقع، سرعت انجام مراحل را بیشتر می کنیم. به این ترتیب قطعاً با پیگیری درست، مجوز مورد نظر ما سریعتر صادر خواهد شد.
_ نکته قابل توجه در مورد شهرها یا شهرستانهایی بغیر از تهران است که دفاتر خدمات الکترونیک شهر ندارند. در این شرایط تنها راه برای اخذ مجوز بازسازی، مراجعه به شهرداریها می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوزهای بازسازی:

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز تعمیرات اساسی و مجوز تعمیرات غیر اساسی:
_ اصل و کپی سند مالکیت و بنچاق برای املاک تفکیک شده.
_ (درصورت سرقفلی بودن ملک) اصل و کپی سند سرقفلی.
_ اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین.
_ (درصورتی که وکالت داده شده باشد) اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل قانونی مالک یا مالکین بهمراه وکالت نامه رسمی.
_ برگه مفاصا حساب (فیش تسویه حساب) عوارض سالیانه. همچنین فیش عوارض کسب سال جاری برای پروژه های بازسازی اماکن تجاری و اداری.
_ (فقط برای مجوز تعمیرات اساسی) صورتمجلس و نقشه تفکیکی ملک.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز بازسازی

مراحل اخذ مجوز بازسازی برای تعمیرات غیر اساسی

_ مراجعه مالک یا نماینده قانونی وی به دفتر خدمات الکترونیک شهر یا معاونت شهرسازی شهرداری ناحیه محل پروژه و ارائه مدارک مورد نیاز.
_ دریافت و تکمیل فرم درخواست تعمیرات غیراساسی ساختمان و ثبت درخواست توسط مالک.
_ دریافت و تکمیل فرم تعهد تعمیرات غیر اساسی توسط مالک یا وکیل قانونی وی. (این فرم معمولاً در مواردی که پس از شروع بازسازی به شهرداری مراجعه شود توسط مالک تکمیل می شود)
_ مراجعه کارشناس شهرسازی به محل پروژه برای ترسیم کروکی و بررسی شرایط محل پروژه و درنهایت ارائه گزارش کارشناسی به رئیس شهرسازی.
_ تأیید درخواست توسط رئیس شهرسازی ناحیه.
_ تأیید درخواست توسط رئیس شهرداری ناحیه.
_ صدور مجوز تعمیرات غیر اساسی.

مراحل اخذ مجوز بازسازی برای تعمیرات اساسی

_ مراجعه مالک یا نماینده قانونی وی به دفتر خدمات الکترونیک شهر یا معاونت شهرسازی شهرداری محل پروژه و ارائه مدارک مورد نیاز.
_ دریافت و تکمیل فرم درخواست مجوز بازسازی توسط مالک.
_ صدور دستور بازدید کارشناس از محل پروژه، توسط مسئول مربوطه در معاونت شهرسازی.
_ ثبت دستور بازدید در دبیرخانه شهرداری.
_ تعیین نوبت بازدید از باجه بازدید یا اطلاعات معاونت شهرسازی شهرداری.
_ بازدید کارشناس شهرسازی از محل پروژه با حضور مالک یا نماینده قانونی وی.
_ ارائه گزارش بازدید محل پروژه توسط کارشناس به مسئول مربوطه در معاونت شهرسازی.
_ بررسی گزارش کارشناس، مدارک و فیش عوارض توسط مسئول مربوطه در معاونت شهرسازی.
_ تهیه پیشنویس پروانه و دستور صدور پروانه توسط معاونت شهرسازی.
_ تأیید پیشنویس توسط رئیس بر و کف معاونت شهرسازی،معاونت مالی و اداری.
_ صدور مجوز بازسازی در دبیرخانه شهرداری.

مدت زمان طی مراحل اخذ مجوز بازسازی و صدور آن:

مدت زمان طی مراحل اخذ مجوز بازسازی و تعمیرات غیر اساسی، بطور معمول در شهر تهران بین ۱ تا ۴ روز کاری می باشد.
برای مجوز بازسازی و تعمیرات اساسی، این مدت زمان بین ۲ تا ۷ روز کاری در شهر تهران زمان میبرد.
نکته مهم دیگر این است که پروانه یا مجوز بازسازی مدت اعتبار خاصی مانند پروانه تخریب و نوسازی ساختمان ندارد.

جمعبندی این مقاله:

در این مقاله در رابطه با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و شهرداریها برای ثبت درخواست مجوز بازسازی صحبت شد. در رابطه با اینکه چه مواقعی لازم است حضوری به شهرداریها مراجعه شود نیز مطالبی بیان شد.
پس از آن، مدارک مورد نیاز برای مجوز تعمیرات اساسی یا غیر اساسی بطور کامل نام برده شد. در دو بخش بعدی نیز در مورد، مراحل اخذ مجوز بازسازی و تعمیرات اساسی و تعمیرات غیر اساسی نیز توضیحات کاملی ارائه شد. در بخش نهایی هم بصورت خلاصه مدت زمانی که این مراحل صدور مجوز یا پروانه بازسازی بطول می انجامد مشخص شده است.
اکنون پس از مطالعه این مقاله می توانیم براحتی مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز بازسازی مورد نظرمان را آماده کنیم. پس از آن به دفتر یا شهرداری مربوطه مراجعه کرده و بدون نگرانی و اتلاف وقت مدارک را ارائه داده و درخواست خودمان را ثبت نماییم. در نهایت هم با اطلاع کامل از مراحلی که برای صدور پروانه مورد نظر ما طی می شود، می توانید این مراحل را کنترل و پیگیری نماییم.
در نتیجه در کمترین زمان ممکن مجوز تعمیرات مورد نیاز را دریافت می نماییم. نهایتاً پروژه بازسازی مورد نظرمان را با خیال راحت و بدون نگرانی از مشکلات و موانعی که بازسازی بدون مجوز می تواند برای ما داشته باشد آغاز کرده و پیش می بریم. نتیجه چنین برنامه ریزی و بازسازی اصولی و دقیقی، بازسازی با کیفیت و ایده آل خواهد بود.

لطفاً نظرات، تجربیات و سؤالات خود را در بخش دیدگاه ها ثبت نمایید:

لطفاً نظرات و تجربه خود در رابطه با مدارک و مراحل اخذ مجوز یا پروانه بازسازی را در بخش دیدگاه ها ثبت نمایید. درصورتی که سؤالی در این رابطه داشته باشید، میتوانید با ثبت آن در بخش دیدگاه ها، در اولین فرصت پاسخ خود را از همکاران ما دریافت نمایید.
همچنین در صورتی که پروژه بازسازیی را پیش رو دارید و نیاز به دریافت مشاوره بازسازی رایگان داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از طریق شماره تلفن ۸۸۸۵۱۶۴۳-۰۲۱ یا شماره واتس اپ و تلگرام ۰۹۳۵۲۴۴۱۱۳۷ در خواست مشاوره خود را به همکاران ما اعلام نمایید. همکاران ما شما را راهنمایی خواهند کرد تا در اولین فرصت ممکن، مشاوره مورد نظرتان را بصورت کاملاً رایگان از کارشناسان با تجربه و متخصص شرکت بازسازی ساختمان آیریا دریافت نمایید.

اگر محتوای این صفحه برای شما مفید بوده است، لطفاً آنرا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.